5 Mituri despre internalizarea Google AdWords

De-a lungul experientei mele cu clientii am intampinat multe mituri cand vine vorba de externalizarea serviciilor de AdWords. In aceste mituri cred atat clientii mari cat si cei mici. Am facut o lista cu cateva de care m-am lovit eu.

„Un intern lucreaza 8 ore pe zi doar pentru mine”

La prima vedere pare un lucru bun. Problema principala este insa lipsa de persoane specializate. Sunt putine persoane cu experienta AdWords in Romania. Iar in general aceste persoane lucreaza deja la o agentie. Si este greu sa aduci un specialist AdWords sa te promoveze doar pe tine. Pentru ca, din punctul meu de vedere, se va plictisi indiferent de cat de mare e bugetul. Ce ma tine pe mine motivat tot timpul este diversitatea. Faptul ca lucrez cu business-uri din travel, asigurari, constructii, telecomunicatii, it & c, fashion etc. ma ajuta sa scap de monotonie. Tot timpul am de invatat ceva nou. Cred ca e valabil si la alte persoane, nu doar la mine.

4 ore ale unei persoane care lucreaza intern pe AdWords poate fi echivalentul cu o ora a unui specialist. Acest lucru se intampla deoarece noi facem asta zilnic, minim 8 ore pe zi pentru clienti diferiti. Ne vin mult mai usor idei de targetari si folosim tool-uri interne care ne usureaza munca.

„Un intern imi cunoaste mai bine produsul / serviciul”

Foarte adevarat. Un intern are tot timpul acces la informatii pe care o agentie specializata le acceseaza mai greu. Noi ca specialisti AdWords cunoastem cel mai bine produsul pe care il folosim noi: Google AdWords, asa cum internii cunosc mai bine compania unde lucreaza. Iar asa cum internul are acces usor la informatii din business-ul respectiv, noi avem acces mai rapid cu privire la targetarile si noutatile din AdWords.

Problema principala este ca atunci cand te promovezi prin AdWords, trebuie sa cunosti foarte bine platforma si oportunitatile prin care poti ajunge la publicul cu potential de cumparare.

O legatura stransa intre un intern de la companie si un specialist AdWords rezolva aceasta problema.

„Confidentialitatea”

Un intern are acces la date confidentiale despre toate vanzarile magazinului precum si despre strategii de promovare confidentiale.

In orice contract exista o clauza de confidentialitate. Atat cu angajatii, cat si cu colaboratorii externi. Asa cum poate o agentie sa divulge informatii confidentiale o poate face si un angajat. O agentie poate deveni la fel de apropiata de brandul pe care il promoveaza asa cum este un angajat. Si da, o agentie poate si ar trebui sa faca parte din echipa.

O agentie nu are nici un interes sa divulge informatii confidentiale. Si nici sa foloseasca idei de promovare de la un client la alt client similar. Este foarte greu sa ajungi un brand de incredere in orice piata. In acelasi timp este incredibil de usor sa pierzi aceasta incredere pe care ai cladit-o in ani de experienta printr-o greseala stupida. Cred ca toate agentiile cu experienta stiu asta.

„Exclusivitatea”

Porneste de la confidentialitate. Si de la faptul ca fiecare client vrea ca persoana care-i face campaniile sa nu aplice ce invata acolo pentru unul din concurenti.

Sansele ca un business sa aiba idei si strategii pe partea de AdWords la care o agentie cu experienta nu s-a gandit sunt foarte mici. Sau agentia respectiva nu are suficienta experienta.

De multe ori in AdWords este mai bine ca doi concurenti sa lucreze cu aceeasi agentie. Spun asta pentru ca de multe ori doi concurenti directi convertesc diferit pe aceeasi fraza. Desi amandoi concurentii considera acea fraza foarte importanta pentru ei. Daca este o singura agentie care se ocupa de amandoi clientii atunci va observa acest lucru si nu va prefera sa fie afisat doar clientul care converteste bine pe pozitia 1 si al celalalt client pe pozitia 2. Astfel se evita supra licitarea pe aceiasi termeni si riscul sa creasca CPC-ul fara rost.

Conversiile se realizeaza pe site. In functie de promotie, de oferta, de layout, de usability etc. Daca avem clientii A si B concurenti directi pe fraza X, atunci e posibil ca A sa aiba o oferta mai buna in prima luna si sa fie normal sa fie pe o pozitie superioara iar clientul B sa aiba o alta oferta in a doua luna si sa fie pe o pozitie superioara atunci.

„Taxa de setup / mentenanta este prea mare”

Taxa pe care o are o agentie ar trebui sa reflecte in mod normal experienta acesteia. Exista agentii care fac setup-ul unei campanii gratis asa cum exista companii care au taxa de mentenanta doar 50Euro / luna. Cred cu tarie ca si calitatea serviciilor este reflectata de aceasta taxa. Taxe de pentru servicii mici inseamna angajati platiti slab. Angajati platiti slab inseamna angajati subcalificati care vor gestiona bugetele AdWords. Nu ai cum sa tii langa tine oameni buni avand taxe mici.

O persoana cu experienta iti poate salva bani pe care in mod normal ii dai la Google pe vizitatori care nu au nicio sansa de conversie. Google nu-si doreste acest lucru deoarece pe termen lung tu ca si advertiser nu vei mai investi bani in AdWords. Tu nu-ti doresti sa platesti pe vizitatori care sunt interesati de altceva fata de ce vinzi.

In mod normal o agentie catre care externalizezi serviciile de AdWords nu trebuie perceputa ca pe un cost. Pentru ca aceasta iti va aduce in „curtea ta” experienta pe care a acumulat-o in ani de zile. Daca ar fi sa investesti intr-un intern pentru aceasta experienta atunci te-ar costa mult mai mult. Iar riscul sa pierzi aceasta experienta odata cu plecarea persoanei din companie este foarte mare. Acesta este de regula riscul pe care si-l asuma o agentie.

E randul tau:

– Tu ca si advertiser ce alte motive ai pentru care alegi sa internalizezi serviciile AdWords?

– Tu ca si agentie / consultant ce alte motive ai mai intampinat in discutiile cu un potential client pentru care acesta doreste sa internalizeze serviciile AdWords?

Despre Cristian Ignat

Fondator @Canopy, CEO @Aggranda. Sunt pe LinkedIn (Cristian Ignat)
Acest articol a fost publicat în Google Adwords. Salvează legătura permanentă.

6 răspunsuri la 5 Mituri despre internalizarea Google AdWords

  1. Bogdan Aron spune:

    Sunt anumite costuri pe care companiile le au cu angajatii si pe care le uita aproape de fiecare data:
    – birou, calculator, licente, alte beneficii (ex: asigurare medicala, abonament fitness)
    – faptul ca intern un angajat va munci efectiv maxim 11 luni pe an (legal are dreptul la o luna de concediu)

  2. Dan spune:

    „In mod normal o agentie care externalizezi AdWords-ul nu trebuie perceputa ca pe un cost.”

    Deci exista un ROI pozitiv obligatoriu, sau ma multumesc cu „experienta”?

    • O agentie specializata sau un consultant cu experienta vor imbunatati categoric rezultatele unei campanii facute de cineva intern care nu are experienta AdWords. ROI-ul pozitiv depinde de multi alti factori care nu tin de cine se ocupa de AdWords precum: produs, concurenta, pret competitiv, usability site etc.

      Nu cred ca este cineva care ar putea sa garanteze in acte un ROI pozitiv indiferent de canalul prin care va trimite vizitatori pe site. Asta pentru ca, asa cum spuneam mai sus sunt multi factori care nu depind de tine.

      Rolul unui consultant extern care se ocupa de canalul AdWords este sa asigure vizitatori care au potential de cumparare la un pret cat mai mic posibil. Implicit acest lucru va duce la un cost pe conversie mai mic, o crestere a vanzarilor la acelasi cost sau mai mic sau cresterea valorii vanzarilor in unele cazuri. Doar ca nu se poate garanta in acte acest lucru

  3. Victor spune:

    Cristi, cred ca pleci de la o premisa gresita si anume ca omul intern este altfel decat omul din agentie.
    Lucrez de mult timp ca „intern” (in agentii de travel pana acum) si in acelasi timp am si alti clienti din domenii diferite. Pot vorbi din ambele ipostaze din experienta si iti spun ca, oricat ne place sau nu, un om bun intern aduce mai multe avantaje decat dezavantaje.
    Problema adevarata este cat de bun este omul pe care il angajezi fie ca este intern sau om al unei agentii.

    Daca plecam de la premisa ca un business poate angaja un om de aceeasi calitate ca si o agentie atunci un intern aduce numai avantaje. Adica:

    – un om intern poate face intr-o ora exact cat face si un om dintr-o agentie specializata, poate avea acces la aceleasi tool-uri si aceeasi experienta care sa ii permita sa identifice posibilitatile de targetare utile in campanie;
    – un om intern nu se va plictisi daca i se permite sa lucreze freelance pentru clienti din domenii diferite; in felul acesta se asigura si exclusivitatea pt angajator si omul are la dispozitie acea varietate care ii permite sa isi mentina interesul.
    – un intern, specialist pe zona de PPC, cunoaste mult mai bine produsul decat un om din agentie iar accesul la noutatile legate de GAW sunt accesibile oricui doreste sa fie la curent cu ele, indiferent daca este intern sau din agentie….daca este la curent sau nu tine doar de calitatea omului angajat (intern sau in agentie);
    – un intern ofera flexibilitate mai mare si timp de reactie mult mai rapid, lucru foarte important in cazul campaniilor fulger unde totul incepe si se termina foarte repede;
    Exemplu: In cazul unui tour-operator care scoate pe piata o oferta fulger, capacitatea de a o distribui rapid pe toate canalele de vanzare proprie este cea mai importanta si uneori o campanie pornita cu 3-4 ore mai devreme poate aduce o diferenta de pana la 1% la vanzarea directa versus vanzarea prin revanzatori…asta in cifre inseamna cateva mii de euro economisiti prin faptul ca nu se mai plateste comision la revanzatori pe acele vanzari…….asta crede-ma, am incercat-o si nu este posibil sa o faci prin agentie sau freelancer (cerere la agentie, explicatii, materiale + agentia nu este dispusa sa mobilizeze resurse instant si la orice ora la dispozitia ta)
    – In ceea ce priveste exclusivitatea ceea ce spui tu este partial adavarat dar este doar o fata a monedei. Cealalta fata este cea in care se genereaza conflictul de interese si care este destul de des intalnita:
    „Sa spunem ca ai doua agentii de turism, pe acceasi piata, ambele cu obiective nu neaparat de conversie cat de pozitionare” si ambele agentii (concurente) iti solicita sa ocupe prima pozitie pentru acelasi set de cuvinte cheie (sejur antalya, sejur creta, sejur dubai)…..Cum ii impaci pe amandoi in mod egal?”
    – un intern bun iti poate economisi buget la fel ca si o agentie… Oricat ar optimiza agentia campaniile, costurile acesteia nu sunt suficient de mici fata de cele ale unui intern astfel incat sa ignori avantajele pe care le ai.
    La un buget de 150k/an platesti catre agentie intre 7000 si 22000 pe an (in functie de agentie sau freelance am pus un comision media intre 7 si 15%) …cu banii astia poti sustine un post intern.
    In afara de asta, sa nu uitam ca un om intern nu face numai campanii toata ziua… 4 ore pe zi (medie) alocate pentru campanii sunt mai mult decat suficiente…..asta inseamna ca poate ajuta cu mai multe lucruri in zona de online aducand plus valoare 🙂

    Bottom line, pentru firmele cu bugete consistente este mult mai indicat un om intern. Agentiile si cei ce lucreaza freelance sunt o alternativa pentru bugete mici si medii.

    my 2 cents

    • Ai atins subiecte foarte bune in comentariu. Cu multe din ele sunt in totalitate deacord.
      – un intern isi cunoaste mai bine compania decat o agentie – nu se poate mai adevarat, pe de alta parte oricat de mult ai spune ca un intern face AdWords intr-o ora cat face un om din agentie in aceeasi ora nu cred ca se aplica. Exista intr-adevar exceptii cand internul are o experienta foarte mare dar cred ca sunt putine. Si e pe acelasi motiv: un intern sta in compania respectiva toata ziua, un om din agentie face AdWords toata ziua pe mai multi clienti
      – un intern nu se va plictisi pentru ca este lasat sa faca freelance – cred ca sunt putine companii care permit sau incurajeaza acest lucru
      – perfect deacord cu timpul de reactie
      – legat de lucrul cu doi concurenti care au ambii obiectivul sa fie pe primul loc pentru sejur antalya cred ca aici e un avantaj ca ei sa lucreze cu aceeasi agentie. Daca nu lucreaza cu aceeasi agentie atunci isi vor creste pretul pe click nejustificat pana nu va mai fi profitabil acel kw pentru niciuna din companiile promovate. Asta se poate evita cand agentia gandeste o strategie prin care sa niseze anumiti termeni pentru compania 1 si altii pentru compania 2. Sau sa altereze pozitia 1 dintre cele doua companii dar ambele sa aiba reclame text foarte puternice. In the end ar trebui ca ambele companii sa aiba un landing page super convingator pentru ca un vizitator sa nu mai ajunga pe locul 2 pentru ca acesta sa fie obiectiv. Iar pozitionarea functioneaza pe termen scurt.

      Ca si concluzie sunt deacord cu tine: o companie care are bugete foarte mari merita sa aiba si un intern. Insa internul respectiv trebuie sa fie foarte bun pentru a sti cum sa gestioneze banii respectivi mai bine decat o agentie. Iar in Romania ducem lipsa de oameni buni in acest domeniu. De aceea cred ca un expert dintr-o agentie poate aduce rezultate mai bune decat un intern. Si functioneaza in orice domeniu. Fa comparatie dintre o companie care-si face PR singura si alta care alege o agentie specializata.

Dă-i un răspuns lui Cristian Ignat Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *