Merita sa apari gol golut intr-o campanie? Idee, rezultate, riscuri.

naked4Sa lamurim un lucru: titlul articolului, cat si ideea campaniei sunt pentru a atrage atentia 🙂 Nu e nimic de ascuns in asta. Campania in sine este de a sublinia o problema majora. De aceea, inainte de a citi rezultatele, te rog sa citesti cu atentie ce scrie pe pagina campaniei. Daca ai un business online, daca lucrezi in departamentul de marketing sau vanzari vei gasi utile informatiile, cat si in acest articol.

Intr-o saptamana in care toata piata vorbea despre cat de nasol este ca nu vom mai avea rezultatele sponsorizate in Google din partea dreapta, eu am facut o campanie in care apaream gol golut cenzurat, bineinteles, de mesajul principal al campaniei: Business-ul tau este gol golut in online.

Cum a pornit ideea campaniei?

Pe 25 februarie am tinut o prezentare la evenimentul Digital Marketing Forum intitulata The right Ad, with the right Promise, to the right People will increase your Sales.

In prezentare am vorbit despre faptul ca prin canale precum Google AdWords sau Facebook ads poti ajunge usor catre the right people. Dar trebuie sa ajungi la ei cu promisiunea corecta in reclama ta. Am dat exemple cu advertisieri care apar in Google cu mesaje precum cel mai mic pret sau oferte de nerefuzat dar cand ajungi pe site gasesti preturi mari sau oferte pe care le refuzi imediat 🙂

Mi-am dat seama atunci ca aceasta idee o pot explora si in afara prezentarii. De aici si ideea de a poza aproape gol cu mesajul Business-ul tau este gol golut in online.

Beneficii si dezavantaje ale online-ului pentru business-ul tau

Cateva beneficii pe care le ofera online-ul:

  • tracking (vezi exact care campanii de promovare iti aduc profit, care mesaje functioneaza)
  • control asupra bugetului (scazi si cresti bugetul in functie de ce functioneaza, opresti campaniile etc.)
  • nu ai nevoie (neaparat) de un spatiu fizic (scapi de costurile de chirie, angajati etc.)
  • promovarea este mai ieftina si mai eficienta (poti incepe si cu un buget de 50-100 euro)
  • mobilul creste spectaculos (trebuie sa fii prezent pe acest device, sa ai site-ul optimizat etc.)

Sunt doar cateva beneficii pe care le are online-ul si pe care le stie deja toata lumea.

Ce poate face un consumator cu privire la business-ul tau online:

  • sa compare preturile
  • sa caute review-uri despre tine (cauta parerea altora pe forum-uri, blog-uri etc.)
  • sa intrebe cunostintele sale despre produsele / brandul tau
  • sa fie in stadiu de informare
  • sa se razgandeasca cu privire la achizitie
  • sa verifice datele companiei (de cat timp exista compania, estimare clienti, cifra de afaceri etc.)

Nu vorbesc mult despre dezavantajele online-ului. Insa acestea exista. Daca acum multi ani era suficient sa apari cu o reclama la tv sau un banner stradal in care sa spui ca ai o super oferta la mere iar oamenii se ingramadeau in magazinul tau, acum acest lucru nu mai functioneaza.

O reclama din offline (tv, radio, afis, pliant etc.) trimite usor in online. Publicul tau vede ceva offline apoi cauta online mai multe informatii. Atat la tine, cat si la altii.

Business-ul tau este gol golut in online. Marketingul ar trebui sa aiba prioritate in fata bugetelor de publicitate. Este al naibii de simplu sa faci o campanie AdWords sau Facebook in care sa spui ca ai o oferta. Este pe atat de simplu ca un utilizator sa-si dea seama ca nu este de fapt o oferta.

Investeste in primul rand in produs si prezentarea lui (in site), iar apoi in promovarea acestuia. Asigura-te ca ai beneficii reale pentru publicul tau tinta atunci cand te compari cu concurenta. Pune-ti in fiecare zi intrebarea: de ce ar cumpara cineva de la mine si nu de la concurenta? Roaga-ti prietenii sa faca o cautare pe google la mere proaspete si intreaba-i de unde ar cumpara ei merele. Daca nu te aleg pe tine intreaba-i de ce. Invata, fa modificari si testeaza.

Obiectivele campaniei Gol Golut

Campania a avut doua obiective principale:

  • constientizarea problemei de catre publicul nostru tinta (e important sa-ti cunosti concurenta inainte de a investi online, sa ai beneficii reale in fata competitiei tale, sa ai un site care arata ok, sa investesti intai in produsul tau si in site inainte de promovare, etc.)
  • awareness pentru brandul Canopy (sa ajungem la oameni de marketing si vanzari, owneri de business, specialisti, concurenti etc. prin care sa le aratam ca existam)

Oricat de ciudat ar suna, dar nu am avut un obiectiv de vanzare prin aceasta campanie. Nu ne-am propus sa atragem clienti pe termen scurt prin aceasta campanie. De aceea nu am adaugat un formular de contact sau o adresa de email la sfarsitul paginii.

Primul obiectiv l-am masurat prin timpul petrecut pe site. Pentru al doilea obiectiv ne-am uitat la cresterea numarului de fani de pe Facebook. Aici am analizat si profilul celor care ne-au dat like in acea perioada deoarece ne interesa sa fie din publicul nostru tinta.

Campania platita pe Facebook

Facebook-ul este un canal important pentru noi. 90% din fanii stransi au fost organici (am dat cateva invite-uri strategice la pagina :P)

Au existat 2 campanii pe Facebook:

  • targetare pe fani
  • remarketing pe pagina Canopy.ro

Am ales aceasta targetare pentru a ajunge in primul rand la cei care ne cunosc:

canopy_gol_golut_facebook_campaign_1

canopy_gol_golut_facebook_campaign_2Campania nu a rulat mult timp deoarece a fost blocata de Facebook.

Rezultatele campaniei

vizitatori_februarie_canopy

vizitatori_golgolut.png

canopy_devices

Canopy.ro urmeaza sa fie lansat in curand. In februarie am avut o medie de 14 sesiuni pe zi. Pe 25-26 februarie am avut 801 sesiuni.

360 de vizitatori unici au venit din campania de Facebook pe care am descris-o mai jos.

7 vizitatori unici din campania din Google pe care nu am tinut-o foarte mult. Mi-a fost usor frica de impactul sau 🙂

Timpul mediu pe aceasta pagina a fost de 1 minut, timp suficient incat sa se citeasca tot continutul.

Peste 50% din vizite au fost de pe mobil.

Pagina de Facebook a avut o crestere de 30 like-uri in ziua respectiva, pe locul 4 de cand ne-am lansat pagina:

canopy_likes

Cel mai interesant este faptul ca like-urile au fost primite de la publicul care ni l-am dorit noi: proprietari de business, directori de marketing, studenti ASE + SNSPA, concurenti. Am studiat cu atentie persoanele care au dat like in perioada respectiva pentru a masura cat mai corect rezultatele 🙂

Cu rosu, reprezinta 5 unlinkes in perioada campaniei. Nu stiu daca e de la lipsa de patratele sau campania in sine 😛

In graficul de mai sus, pe locul 1 se afla lansarea, pe locul 2 este un sumar al evenimentului din Tel Aviv, iar pe 3 o postare cu privire la ce inseamna Canopy. Pentru a avea termeni de comparatie.

Learnings & reactii

Reactiile au venit mai mult in offline decat in online. De la telefonul unui prieten din Iasi care mi-a spus ca nu i se pare ok sa fac asta pentru ca am o imagine profi pana la directori de marketing care m-au sunat si m-au felicitat pentru idee.

Ca reactii negative vizibile au fost 2 jucatori din industrie care mi-au spus ca nu li se pare ok campania. Mi-am asumat inca de la inceput ca vor fi si reactii negative, nu prea avea cum.

Ca reactii pozitive au fost mesaje private pe facebook de genul:

reactii_campanie_gol_golut_1

reactii_campanie_gol_golut_2

Ce am observat eu este ca viralizarea a fost mai mult in afara facebook-ului. Oamenii au vorbit despre asta. Mi-a spus cineva ca a facut print screen si a trimis pe grupul cu colegii de munca, altcineva a trimis link-ul un coleg de industrie m-a sunat sa-mi spuna ca un client de-al sau i-a spus ca trebuie sa se apuce si el de sala, la o petrecere cu invitati din domeniu stiau toti participantii despre asta iar glumele nu incetau sa apara.

Este greu ca oamenii sa se asocieze cu astfel de campanii. Prin asociere ma refer la un simplu like sau share. Impactul campaniei a fost unul puternic, iar rezultatele au fost bune din punctul meu de vedere. Cred cu tarie ca nu este suficient sa te bati doar pentru unul din primele locuri din Google in care sa spui ca esti cel mai bun in ceea ce faci. E important sa testezi lucruri noi, idei noi, abordari noi. Iar acesta a fost un test curajos 🙂

Tu ce parere ai? Cum ti se pare abordarea? Dar rezultatele?

Despre Cristian Ignat

Fondator @Canopy, CEO @Aggranda. Sunt pe LinkedIn (Cristian Ignat)
Acest articol a fost publicat în Google Adwords. Salvează legătura permanentă.

16 răspunsuri la Merita sa apari gol golut intr-o campanie? Idee, rezultate, riscuri.

  1. Constantin spune:

    Felicitări pentru campanie și pentru curaj. Chiar avem nevoie de ceva nou în industria de marketing a României fiindcă deja plutim pe o linie de ceva timp. Ne trebuie un refresh.

    P.S. Am idei pentru următoarea campanie de acest gen, știi cum dai de mine :))

  2. bogdan spune:

    Foarte faina campania. Felicitari! Zic doar ca ati gresit putin la umbra. Se putea mult mai bine :))

  3. mihai spune:

    Tracking cu google analytics…real pro:)))

  4. Mihaela spune:

    Interesanta campania. Felicitari!

  5. Pingback: 1 an pentru Canopy. Drumul de la alegerea brandului la 1,5 Milioane euro buget PPC - Canopy

  6. Diru spune:

    Mie imi place ideea! Felicitari pentru campanie!

  7. Bogdan Dumitru spune:

    Trebuie sa recunosc ca este o analogie indrazneata, dar foarte spot on. Felicitari pt ca a iesit bine!

  8. Loredana spune:

    Deci este geniala ideea. Cum te-ai simtit gol golut la photoshoot? :))

  9. Madalina spune:

    Felicitari pentru Canopy! Am observat ca merge foarte bine si sper sa continue in acelasi trend. P.S. Va ador site-ul! 😀

  10. Super post dar de ce cristi nu a mai postat nimic de ceva timp incoace?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *