Metrici importante dupa lansarea unei campanii Adwords

Procesul de creare si structurare a unui cont AdWords ia timp pretios. Insa ce urmeaza imediat dupa lansare este critic deoarece ne dorim ca datele pe care le adunam sa fie de la un public interesat de ce promovam.

Eu consider perioada de inceput, dupa lansarea campaniei, drept o investitie. E un buget pe care il adunam pentru a aduna cat mai multe informatii despre un public pe care noi il consideram sa fie relevant business-ului promovat.

– care grupuri/cuvinte cheie/reclame sunt cele mai performante?

– care cuvinte cheie sunt cele mai scumpe?

– care sunt cuvintele pe care competitia este agresiva?

– care grupuri trebuie extinse si care trebuie oprite?

Sunt putine din intrebarile pe care ni le punem cand lucram la optimizarea unui cont Adwords. O greseala pe care o fac multi este ca se uita doar la numarul de conversii si asteapta pur si simplu un volum mare de date. Iar daca aceste conversii nu se inregistreaza corect, problema este si mai mare. Este foarte important sa masori corect conversiile din Adwords, altfel pur si simplu arunci banii pe fereastra.

La fel de important este ca datele pe care le adunam in prima luna sa fie de la un public relevant business-ului pe care il promovam. De aceea, metricile pe care pun eu accent in prima luna sunt:

– Rata de click (CTR)

– Pozitia reclamei

– Scorul de calitate (QS)

– Costul pe click (CPC)

– Bounce Rate

– Durata medie a vizitei

CTR-ul ne spune daca reclamele noastre sunt relevante pentru publicul care cauta cuvintele cheie din grupurile noastre. CTR-ul este unul dintre factorii principali care influenteaza Scorul de calitate, apoi implicit costul pe click. Daca ne uitam cu atentie la screenshot-ul de mai sus ar trebui sa ne sara in ochi este grupul B. Asta deoarece este al doilea grup ca volum de trafic, iar CTR-ul este cu mult sub media celorlalte grupuri. Imediat dupa CTR, ne uitam la pozitia reclamei. Asta deoarece un CTR mic poate fi din cauza unei pozitii joase. Cu cat pozitia este mai joasa, cu atat si CTR-ul este mai mic. Observam in cazul de fata ca desi pozitia este una foarte buna CTR-ul este doar 4.23%. Daca nu vom analiza si actiona imediat, costul pe click va urca semnificativ in perioada urmatoare.

Dupa ce am investigat grupul respectiv, am observat ca exista si alte cautari la care nu m-am gandit plecand de la cuvintele pe care licitez. Acest lucru se poate intampla, de aceea este bine mai ales la inceput sa acordam mult atentie contului.

Exemple de astfel de cazuri: licitezi pentru saloane de masaj si iti apare reclama pentru saloane de masaj erotic; licitezi pentru plic, plicuri si iti apare reclama pentru posete plic, plicuri cu etnobotanice;  licitezi pe aparate de tuns si iti apare reclama pentru aparate de tuns iarba iar lista poate continua.

Scorul de calitate este unul dintre cei mai importanti factori pentru mine. Atat la inceput cat si pe intreaga durata in care rulez campanii Adwords. Asta deoarece acest scor imi spune cat de relevant sunt eu din punct de vedere al lui Google pentru persoanele care cauta cuvintele licitate de mine. Mai mult decat atat, acest scor se reflecta direct in costul pe click, implicit in costul pe conversie. De multe ori este mai usor sa scadem costul pe conversie prin optimizarea QS-ului decat prin alte metode. Asta deoarece aceasta optimizare tine strict de noi ca si consultanti nu de programare (pentru a optimiza landing page-ul) sau alte departamente. In prima faza acest scor este destul de ciudat. El poate porni default cu 7 sau cu 3-4 din experienta mea. In prima faza nu QS-ul atribuit nu este valoarea reala. Ia ceva timp pana se actualizeaza. Asta deoarece nu sunt deloc statistici referitoare la CTR, iar valoarea se ia mai mult din punct de vedere lexical (cuvintele cautate in reclama si landing page).

CPC-ul este o metrica pe care o urmaresc permanent la inceput. Initial am tendinta sa folosesc un Max CPC cat mai mare pentru a-mi asigura o pozitie cat mai buna, un CTR mare si a avea un QS bun. Initial CPC-ul va fi mare deoarece nu exista un istoric Adwords pentru cuvintele pe care licitam, acesta va scadea considerabil dupa prima luna pe baza QS-ului.

Bounce Rate-ul si Durata medie a vizitei sunt si ele doua metrici la care trebuie sa ne uitam cand lansam o campanie Adwords. Asta deoarece in functie de asta ne dam seama daca licitam pe cuvintele corecte, daca vizitatorii pentru care platim fac ceva sau nu pe landing page. Inainte de a lua vreo decizie de oprire a grupurilor/cuvintelor cu bounce mare sau durata medie a vizitei mai mica decat media pe site, recomand sa analizati cat mai bine relatia dintre cuvinte cheie si reclama. Daca in reclame promiteti ceva ce nu se regaseste in pagina destinatie atunci este normal acel bounce rate mare.

Aceste metrici sunt atat de importante incat Google a decis sa le introduca in platforma Adwords daca se face corect legatura intre Adwords si Analytics: Feature-ul este inca in beta si apar doar pentru unele conturi.

Acestea sunt metricile analizate de mine in prima perioada in care, repet, nu avem conversii ci doar click-uri si afisari. Sau nu avem suficiente conversii incat sa putem lua decizii. Am luat ca interval de timp o luna, insa acesta poate depinde in functie de bugetul clientului. Evident, daca vorbim despre un buget de 10,000euro pe o luna deciziile le vom lua o data la 2-3 zile.

Voi ce metrici urmariti dupa ce puneti live o campanie noua Adwords?

Despre Cristian Ignat

Chief Canopyst @Canopy. Sunt pe Twitter (@CristianIgnat) si pe Google+ (Cristian Ignat).
Acest articol a fost publicat în Google Adwords. Salvează legătura permanentă.

8 răspunsuri la Metrici importante dupa lansarea unei campanii Adwords

  1. Iulian spune:

    O intrebare. Am pornit o campanie in care am in jur de 10 ad grupuri, in fiecare 1-2-3 keyword-uri setate phrase match. Pt unele keyword-uri imi arata QS-ul 4/10 si imi spune ca ad-urile nu sunt afisate, datorita unui Ad Rank mic. Posibil sa mi le afiseze daca as mari bid-ul, pt ca oricum imi sugereaza sa-l ridic.. Dar trecand peste asta. Daca am mai multe keyword-uri care au QS mic, este posibil sa afecteze QS-ul general al contului/campaniei? Pt ca am inteles ca se iau in calcul mai multi factori, printre care si QS-ul contului, sau ceva de genul. Deci in cazul asta ar fi mai bine:

    1) ori maresc bid-ul ca sa apara ad-urile

    2) ori sterg de tot keyword-urile respective, pt ca e posibil sa afecteze performanta intregii campanii?

    PS: pt majoritatea keyword-urile, am un QS de 8/10. Este destul de ok presupun, nu? Daca pun keyword-ul si in descriere ajuta? Pt ca l-am pus doar in title si URL, plus in landing page, etc. Dar as prefera sa folosesc descrierea pt call to action sau pt reduceri/promotii, etc.

  2. Daca abia ai lansat campania iar aceste cuvinte sunt noi poti sa mai astepti pana incepi sa ai clickuri.

    Daca in continuare ai un QS mic dupa ce ai click-uri, da ar trebui sa cresti putin bidul. Eu de regula pornesc cu un bid mai mare pentru a evita astfel de situatii. Avand bid mare, am pozitie buna si CTR mare deci voi avea si QS mare.

    QS-ul la nivel de cuvinte cheie influenteaza intreg contul. Deci trebuie sa faci cumva sa cresti acel QS sau sa pui pe pauza aceste cuvinte cheie.

    QS 8/10 e foarte ok. Din ce stiu eu nu mai e atat de important sa folosesti cuvintele cheie peste tot in pagina cum era odata. Google a mai crescut, cel mai probabil „intelege” mai bine relevanta dintre continut si cautarea + reclama pe care s-a dat click.

  3. Iulian spune:

    Scuze de comentariu duplicat, dar acum mi-a venit inca o idee.

    Momentan am setat sa-mi afiseze ad-urile doar in search, nu si Display Network. M-am gandit ca asa as avea sanse mai mari sa obtine un CTR bun, care influenteaza QS-ul.

    Pt ca in display network vor fi multe afisari, dar cel mai probabil putine click-uri, pt ca multi useri s-au obisnuit sa treaca cu vederea anunturile, asadar CTR mai mic, deci QS mai mic.

    Dar in acelasi timp, pierd si potentiali clienti. As seta sa fie afisate si in Display Network, nu ar fi pb de buget, pt ca-s putine keyword-uri, CPC mic, putine cautari exacte, m-as bucura sa mai aduca cateva click-uri, dar ma tem sa nu fac mai mult rau avand un CTR mic, putand afecta QS-ul.

  4. Trebuie separate tot timpul campaniile de display de cele de search. Primul motiv este cel spus de tine (ctr-ul difera foarte tare).

    Pe de alta parte, comportamentul persoanelor targetate este total diferit. Din motorul de cautare iti vin pe site persoane interesate de produsul/serviciul tau. Ca de aia cauta. Pe Display ajungi cu bannerele/reclamele text la persoane care nu au neaparat nevoie de ce vinzi tu. Ei stau pe net, citesc bloguri, stiri, se uita la filme, socializeaza. Iar reclama ta trebuie sa intrerupa aceasta activitate, sa le dea senzatia de „wow” si sa-i faca sa vina la tine pe site.

    Oricum, nu e acesta motivul. QS-ul este diferit pe search fata de Display. Pentru display nici nu este afisat.

  5. Iulian spune:

    Merci frumos pt raspunsuri. Nu ma asteptam sa-mi raspunzi asa rapid, avand in vedere ca-i o ora destul de tarzie :)

    Am marit bid-ul cu vreo 30% pt cateva din keyword-urile de care-ti spuneam ca au QS 4 si acum vad ca au QS 8, totul e verde in dreptul lor, deci sper sa fie ok. Astept statisticile in zilele urmatoare.

    Am renuntat la keyword-urile care cereau un bid enorm comparativ cu cat estimez eu sa-mi aduca profit, deci clar nu se merita.. trebuia sa am o conversie de peste 50% 😀

    O sa fac o campanie separata pt display, cu ad-uri mai „catchy”, eventual sa vad daca sa incerc si ad-uri image, sa vad care are ctr-ul mai bun.

    Merci inca o data pt sfaturi.

  6. ionut spune:

    Cristi ce ma costa sa mi setezi si mie un cont de adwords cum trebuie,mi l-am facut am inceput o campanie dar nu sunt sigur ca e ok cum functioneaza acum

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *